Japán, tajvani, kínai és egyéb ázsiai vasutak minden mennyiségben!

densha.blog - Vasúton Ázsiában

[Tajvan] – A 8725-ös számú vonat: A hualien-i vasúti baleset margójára

A 2021 áprilisi tajvani vasúti balesetet követő vizsgálat az illegalitás elképesztő mélységeit tárta fel, melyet egy hátborzongató, de mégis tiszteletteljes ceremónia is tarkított.

2021. április 09. - seigyo_zoufukuki

A magyar sajtóorgánumoknak hála, Magyarországra is hamar eljutott a 2021. április 2-án, helyi idő szerint reggel 9 óra 28 perckor bekövetkezett, összesen 50 halálos áldozattal és több mint 200 sérülttel járó vonatbaleset híre, mely a „Tze-Chiang” gyorsvonatok 1977-es megjelenése óta a legsúlyosabb vasúti baleset a szigeten, összesítésben pedig csupán egy 1948-as tűzeset volt pusztítóbb.

A mostani esemény különösen megrázta Tajvant, ugyanis nem egészen három évvel ezelőtt, 2018 oktoberében már volt egy hasonló, „csak” 18 áldozattal járó esemény, mely a műszaki hiányosságokon felül a mostani eseményt is előidéző nemtörődöm, kelletlen magatartáshoz köthető.

A balesetet szenvedett „Taroko” gyorsvonat földi maradványai Heren állomáson. (Forrás: Apple Daily)

A balesetet szenvedett „Taroko” gyorsvonat földi maradványai Heren állomáson. (Forrás: Apple Daily)

Anélkül, hogy a címtől nagyon eltérnék, megpróbálom pontokban összeszedni a baleset körülményeit, majd pedig bemutatnám az írást is inspiráló „vasutas halotti ceremóniát”.

  • A hírekből már tudjuk, hogy a balesetet a TRA (Taiwan Railway Administration) egyik alvállalkozójának alvállalkozója, Lee Yi-hsiang daruskocsijának megfutamodása okozta, mely közvetlenül az alagút bejárata felett található építési területről gurult le a vasúti pályára, percekkel a vonat érkezése előtt.
  • A daruskocsin elhelyezett „fekete doboz” szerint már a balesetet megelőzően is műszaki gondok adódtak a járművel, így az azt vezető Lee és munkatársa egy traktorral próbálták meg elvontatni. Az még nem világos, hogy a sikertelen próbálkozás hatására futamodott-e meg a jármű. Adalék, hogy a vizsgálat során kiderült, hogy Lee vietnami származású munkatársa illegális bevándorló, aki legalább 4-5 éve tartózkodott Tajvanon papírok nélkül.
  • Lee maga is büntetett előéletű volt, így a bíróság végül visszavonta az óvadék ellenében való szabadlábon védekezés lehetőségét, mondván, hogy fennáll a szökés, zsarolás és a bizonyítékok megsemmisítésének a veszélye. Lee ezért egy nappal később ismét előzetes letartóztatásba került.
  • A balesetet követően a Lee és az őt alkalmazó cég ingóságait is lefoglalták.
  • A tajvani média természetesen azonnal megérezte a vérszagot, és egymásra licitálva hozakodtak elő az áldozatokkal kapcsolatos privát információkkal, így hamarosan megtudtuk, hogy a 33 éves motorvonat-vezető nemrég nősült, illetve az utasok közül egy négyfős családból csak az anya maradt életben.
  • Az áldozatok családjainak megsegítésére és a sérültek kórházi ápolásának támogatására április 30-ig gyűjtés indult, melybe több politikus is egy egész havi fizetését is beleadta. A gyűjtésre két nap alatt több mint 2,1 milliárd forintnyi felajánlás érkezett. Sőt, a gyűjtést már április közepe előtt leállították, hiszen közel 8 milliárdnak megfelelő tajvani dollár gyűlt össze, melyet az Egészségügyi Minisztérium várhatóan a szokásos átláthatóság mellett kezel.

Adománygyűjtés a Taroko Expressz áldozatai számára a Family Mart üzleteiben. Április 5-től kezdve már a Family Mart üzleteiben is adományozhat az Egészségügyi Minisztérium által a tragédia érintettjeinek megsegítésére létrehozott bankszámlára.” – Az utca embere akár már 100 tajvani dollárt (kb. 1050 forint) is adományozhat, ám a Foxconn-hoz hasonló, multinacionális cégek tízmilliós felajánlásokkal veszik ki a részüket.

"Adománygyűjtés a Taroko Expressz áldozatai számára a Family Mart üzleteiben. Április 5-től kezdve már a Family Mart üzleteiben is adományozhat az Egészségügyi Minisztérium által a tragédia érintettjeinek megsegítésére létrehozott bankszámlára.” – Az utca embere akár már 100 tajvani dollárt (kb. 1050 forint) is adományozhat, ám a Foxconn-hoz hasonló, multinacionális cégek tízmilliós felajánlásokkal veszik ki a részüket.

  • Az ellenzéki KMT természetesen gyakorlatilag az egész kormányt menesztené, illetve legalábbis kiállítaná a roncsokat egy jól látható helyre, hogy az emberek biztosan tudják, kire nem szabad szavazni legközelebb. Szerencsére Taipei polgármestere rögvest elutasította a felvetést.

A 8725-ös vonat

 

Na, és végül, mi ez a vonat, hát? A motorvonat vezetője, Yuan Chun-xiu a sziget nyugati partjáról, Taichung-ból származik. A hit szerint azonban az erőszakos halált halt lelke nem tud hazatérni, illetve nem tudta „leadni a szolgálatot”, ezért a TRA az elhunyt és családtagjai számára 8725-ös számmal különvonatot szervezett (e számnak egyébként nincs különleges jelentése, a 8xxx tartomány általában szerelvényvonatok, PFT járművek megjelölésére szolgál), mely gyakorlatilag megállás nélkül érte el Taichung-ot. Érdemes megtekinteni az alábbi videót, melyben az állomások személyzete is tiszteletét fejezi ki az elhaladó vonat előtt.

Egy megállót viszont mégis tartalmazott az út, ez pedig nem volt más mint Shulin, ahol Yuan felvette a szolgálatot. A jelképes megállóval az elhunyt így kvázi befejezhette a munkát, s így lelke most bár biztosan örökre megpihenhet.

A bejegyzés trackback címe:

https://densha.blog.hu/api/trackback/id/tr416495026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása