Japán, tajvani, kínai és egyéb ázsiai vasutak minden mennyiségben!

densha.blog - Vasúton Ázsiában

[Japán] - 360km/h-n túl: Bemutatkozott az ALFA-X

Készülvén a Hokkaido shinkansen fennmaradó, Hakodate – Sapporo szakaszának 2031 környékére tervezett megnyitására, a JR East új járművekkel „sokkolja” a közönséget.

2019. május 16. - seigyo_zoufukuki

Pontosan egy héttel ezelőtt, 2019. május 9-én láthatta meg teljes pompájában a nagyközönség a JR East legújabb kísérleti járművét, az E956-os sorozatú, „ALFA-X” motorvonatot, mely a jövőben újabb fejlesztéseknek ad lehetőséget a Tohoku-Hokkaido shinkansen gördülőállományában.

A JR East legújabb, 2019 tavaszán bemutatott kísérleti motorvonatának, az „ALFA-X”-nek a Tokyo felé néző, 1-es számú vezérlőkocsija. (Forrás: Mynavi News)

A JR East legújabb, 2019 tavaszán bemutatott kísérleti motorvonatának, az „ALFA-X”-nek a Tokyo felé néző, 1-es számú vezérlőkocsija. (Forrás: Mynavi News)

Akik fellelkesültek, hogy Japánba látogatván majd JR Pass-szel mennek egy kört a járművel, azokat sajnos el kell keserítenem, ez a motorvonat aligha fog utasokat szállítani a JR East, a gyártó Kawasaki és Hitachi mérnökein, a különféle közlekedési hatóságok illetékesein, meg esetleg a sajtó néhány szerencsés tagján kívül.

Az „ALFA-X”, azaz „Advanced Labs for Frontline Activity in rail eXperimentation”, nevéből adódóan elsősorban a nagysebességű vasútra szánt különféle prototípus megoldások tesztelésére szolgál, ezek közül talán a leglátványosabb az aerodinamikai mérések „színhelyéül” szolgáló, két különböző kialakítású vezérlőkocsi, de újdonságokat találunk az áramszedők, a kocsiszekrény, a forgóváz, a villamos berendezések stb. terén is.

Hova ez a nagy sietség?

 

Az ALFA-X, illetve a jövőben a belőle kinyert mérési adatok alapján megtervezett, sorozatgyártott járművek elődjeinek a JR East és egyébként Japán jelenlegi vasúti sebességrekorderei, az E5-ös és E6-os sorozatú shinkansenek tekinthetőek, melyek korábban közel egy évtizedes fejlesztés eredményeképp álltak az utasok szolgálatába 2011-ben és 2013-ban.

A(z egyik) jelenlegi japán sebességrekorder, az E5-ös sorozatú shinkansen. Elméletben ugyan ez a típus is alkalmas lenne a 360km/h-s utazósebességre, jelenleg még a Tohoku shinkansen leggyorsabb, Utsunomiya – Morioka szakasza is legfeljebb 320km/h-t engedélyez.

A(z egyik) jelenlegi japán sebességrekorder, az E5-ös sorozatú shinkansen. Elméletben ugyan ez a típus is alkalmas lenne a 360km/h-s utazósebességre, jelenleg még a Tohoku shinkansen leggyorsabb, Utsunomiya – Morioka szakasza is legfeljebb 320km/h-t engedélyez.

A 2005 és 2009 között zajló „FASTECH360S” és „FASTECH360Z” kísérleti járművekből megszületett E5-ös és E6-os sorozat egykor már megcélozta a 360km/h-s üzemi végsebességet, ennek bevezetésére azonban sosem került sor. (Valamennyi itt említett járműről bővebben is olvashatunk itt.)

Az E5-ös sorozatú járművek így napjainkban kevesebb mint 3 óra alatt futják le a Tokyo – Shin-Aomori 713,7km-es viszonylatot és kb. 4 óra kell a jelenleg üzemelő teljes, 862,5km hosszú Tokyo – Shin-Hakodate-Hokuto távhoz, utóbbi azonban csak a Honshu és Hokkaido között húzódó Seikan-alagútban engedélyezett 140-160km/h-s „tötymörgésnek” köszönhető.

A Tokyo és Shin-Aomori állomásai között húzódó Tohoku és a jelenleg csak Shin-Aomori és Shin-Hakodate-Hokuto állomásai között üzemelő Hokkaido shinkansenhez a 2030-as években csatlakozhat a maradék, 211,5km hosszú Shin-Hakodate-Hokuto – Sapporo szakasz.

A Tokyo és Shin-Aomori állomásai között húzódó Tohoku és a jelenleg csak Shin-Aomori és Shin-Hakodate-Hokuto állomásai között üzemelő Hokkaido shinkansenhez a 2030-as években csatlakozhat a maradék, 211,5km hosszú Shin-Hakodate-Hokuto – Sapporo szakasz.

A három- és négyórás menetidő nem tűnik olyan rossznak 7-900km-en, ám itt a shinkansen már szó szerint a repülőgépekkel versenyez az utasok kegyeiért.

  1. Tokyo – Shin-Aomori: Leggyorsabb shinkansen járatokkal 170-180 perc körüli menetidő (+ kb. 15 perc transzfer a belvárosba), míg a viteldíj, kötelező helyfoglalással együtt 17350 yen (kb. 45900 forint)
  2. Tokyo-Haneda – Aomori: Véletlenszerű JAL járattal a tiszta menetidő 75 perc. Belföldi járatoknál elegendő legalább 15 perccel az indulás előtt átesni a biztonsági ellenőrzésen, Tokyo belvárosából pedig optimális esetben kb. 30-40 perc kiérni a Haneda repülőtérre. Az aomori repülőtérről még 35 perc a busz a belvárosba, így a teljes utazási idő (ideális esetben) 155 perc, de a gyakorlatban inkább 180+ perccel érdemes számolni. A repülőjegyeket akár már 14090 yenért (kb. 37290 forint) is megszerezhetjük.

Az ALFA-X 10-es számú, Shin-Aomori felé néző vezérlőkocsija. (Forrás: Mynavi News)

Az ALFA-X 10-es számú, Shin-Aomori felé néző vezérlőkocsija. (Forrás: Mynavi News)

Látható tehát, hogy kiélezett a verseny a légitársaságok és a shinkansen között, a Seikan-alagút azonban jelentős akadályt gördít a Hokkaido felé bonyolódó vasúti személyforgalom drasztikus sebességnövelése elé, melyet így a JR East kénytelen más, erre alkalmasabb szakaszokon lefaragni és így lép be a képbe az ALFA-X.

Az ALFA-X-ről nagyvonalakban

 

A múlt heti bemutató ellenére az új jármű nem volt különösebben eldugva a kíváncsi szemek elől, hiszen a Kawasaki kobei üzemében készülő, 1-6 számú kocsikat gyakorlatilag bárki szemügyre vehette, aki jó időben a gyár környékén járt.

A Hitachi kudamatsui üzeme nem ennyire jól belátható, de a lényeg, hogy a kocsikat hajón, majd közúton juttatták el Sendaiig, a JR East legnagyobb karbantartó telephelyére, ahol később a média képviselő is megtekinthették az összeállított motorvonatot.

Az 1-es számú, Tokyo felé néző vezérlőkocsi vezetőfülkéje. (Forrás: Mynavi News)

Az 1-es számú, Tokyo felé néző vezérlőkocsi vezetőfülkéje. (Forrás: Mynavi News)

Az ALFA-X és az E5-ös sorozat nagyorrúmajomra hasonlító vezérlőkocsijai első ránézésre ugyan nem sok különbséget mutatnak, de az alábbi ábrán érdemes megfigyelni, hogy az „orr” mekkora részét foglalja el a mindkét járműtípus esetén 26,5m hosszú vezérlőkocsinak.

Az ALFA-X E956-1 (1-es számú kocsi) és E956-10 (10-es számú kocsi) jelzésű, valamint az E5-ös sorozatú shinkansen vezérlőkocsijainak összehasonlítása.

Az ALFA-X E956-1 (1-es számú kocsi) és E956-10 (10-es számú kocsi) jelzésű, valamint az E5-ös sorozatú shinkansen vezérlőkocsijainak összehasonlítása.

Ezek a légellenállás további csökkenését hivatottak előidézni, mellyel így kompenzálható a minden eddiginél nagyobb végsebesség miatti energiafelhasználás. Az ALFA-X esetén a 10-es számú kocsiban valóban csak három sor ülés kapott helyet, ám többen felvetették, hogy ha ehhez hasonló formatervet kapnak a sorozatgyártott járművek is, akkor itt esetleg valami szuperluxus lakosztály(ok) kap(nak) helyet.

Az ALFA-X egyébként összesen 10 kocsiból áll, ezek mindegyike hajtott, tehát a jármű hajtáskonfigurációja 10M. A Kelet-Japánban divatos 25kV @ 50Hz áramrendszerről üzemelő járművel elsősorban a 360km/h-s üzem futási tulajdonságaira kíváncsiak a szakemberek, de időnként 400km/h-s tesztfutást is megfigyelhet az, aki éjszaka a Tohoku shinkansen megfelelő szakaszán tölti az idejét. A tesztfutások ugyanis elsősorban várhatóan csak üzemzárás után, heti 2-3 alkalommal kerülnek megrendezésre.

Az ALFA-X 6-os számú kocsija. (Forrás: Mynavi News)

Az ALFA-X 6-os számú kocsija. (Forrás: Mynavi News)

A kocsik forgócsaptávolsága 17,5m, egy-egy forgóvázon két-két tengely kapott helyet (Bo'Bo' x 10), ezek egymástól való távolsága 2,5m, a kerék futókörének átmérője 860mm. A legfeljebb 2°-ban dönthető, alumíniumötvözetből készült kocsiszekrények alatt földrengésbiztos, különleges gyűrődő zónával, aktív felfüggesztéssel és légrugókkal ellátott forgóvázak kaptak helyet, melyeken egyedi tengelyhajtást és a célzott karbantartást (condition based maintenance, CBM) elősegítő szenzorok hadát találjuk. A VVVF (variable voltage variable frequency) áramirányítók és számos további, segédüzemi villamos berendezés szintén a legkorszerűbb SiC (szilícium-karbid) félvezetőket vonultatják fel.

A fékezésről a tetőn elhelyezett aerodinamikus fékeken („fékezőernyő”) felül EP tárcsa- és tengelyfék, valamint örvényáramú tárcsa- és sínfék is gondoskodik. A levegős berendezésekhez az 1-6 számú kocsikban olaj néküli spirál-, a 7-10 számú kocsikban csavarkompresszor tartozik.

Az ALFA-X egyik futóműve, fordulatszámadóval megfejelve. (Forrás: Mynavi News)

Az ALFA-X egyik futóműve, fordulatszámadóval megfejelve. (Forrás: Mynavi News)

Hoznék képeket a jármű mélyéről is, azonban a sajtó munkatársait csak a vezetőfülkébe engedték be. Ami kiderült, hogy az egyes kocsikban 2 x 37,21kW (kivéve a két vezérlőkocsi, ahol csak 1 x 37,21kW) névleges teljesítményű légkondícionálók kaptak helyet. A szerelvényben összesen 3 mosdó került kialakításra az 1-es, 5-ös és 9-es kocsikban, ezek közül az 5. kocsiban található változat kerekesszékkel is megközelíthető, míg ugyanebben a kocsiban található egy tárgyalóterem / többcélú tér is.

A képeken és a grafikán is látszódik, hogy az ideális ablakelrendezésre / -kialakításra is nagy figyelmet fordítanak. (Az ablakok függőleges szimmetriatengelyei az 1., 3., 4., 6., 7., 10. kocsikon 1040mm, a 2. kocsin 980mm, a 8. kocsin 1300mm, a 9. kocsin 1160mm távolságra találhatóak egymástól, az 5. kocsi pedig (közel) ablakmentes.)

190513_alfaxdetail_008_left.jpg 190513_alfaxdetail_171_right.jpg

Az ALFA-X 7-es (bal) és 3-as (jobb) számú kocsijain található ablakok kialakítása. (A képekre kattintva azok nagyobb méretben is megtekinthetőek! | Forrás: Trafficnews)

Az ALFA-X-szel 2019 májusa és 2022 márciusa között a Tohoku shinkansen Sendai - Shin-Aomori szakaszán találkozhat az érdeklődő, ám fényképezéshez érdemes lesz felcsavarni az ISO-t, hiszen a napi forgalomból kifolyólag a jármű csak éjszaka tesztelhető biztonságosan és zavartalanul.

A bejegyzés trackback címe:

https://densha.blog.hu/api/trackback/id/tr5914829660

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása