Japán, tajvani, kínai és egyéb ázsiai vasutak minden mennyiségben!

densha.blog - Vasúton Ázsiában

[Tajvan] - Tajvani vasút az utas szemével

Korábban már láthattuk, miféle járműveket vonultat fel a két nagy tajvani vasúti személyszállító cég a TRA és a THSR, most azonban azt is láthatjuk, hogy mit is érez ma az utazó mindebből.

2017. július 05. - seigyo_zoufukuki

A járművek bemutatását követően fordítsuk hát tekintetünket az egyszeri utast ténylegesen érintő vasúti jelenségek felé, így továbbiakban megismerhetjük az egyes vonattípusokat, a jegyárakat, a különböző járművek utastereit, szolgáltatásait, illetve egy-két extra érdekességet is.

TRA „Tze-Chiang” (自強號, zìqiáng hào) E1000-es sorozatú gyorsvonati EMU érkezik Hsinchu (新竹, xīnzhú) állomásra.

TRA „Tze-Chiang” (自強號, zìqiáng hào) E1000-es sorozatú gyorsvonati EMU érkezik Hsinchu (新竹, xīnzhú) állomásra.

Tajvan vasúti hálózata tulajdonképpen egy nagy vasúti gyűrűt alkot, mely a sziget partvonalai mentén futva teremt összeköttetést a nagyobb városokkal. Japán minta szerint, az egyes állomások legfeljebb 5-10 kilométer távolságra vannak egymástól, ám sem Taipei-ben sem másik nagyvárosban nem találkozhatunk olyasféle „vasúti káosszal”, mint például Tokyo-ban vagy Osaká-ban.

A vasút így Japánhoz hasonlóan - bár kevésbé kiterjedt módon ugyan - de szintén integrált a helyi közlekedésbe, így gyakorlatilag a semmi közepén elhelyezkedő, mindössze néhány környékbeli házat kiszolgáló állomásokat is találhatunk.

A Hǎi’àn-vonalon (海岸線) megtalálható Longjing (龍井, lóngjǐng) állomása egy, a Tajvan-szerte hasonlóan kialakított kisebb forgalmú állomások közül.

A Hǎi’àn-vonalon (海岸線) megtalálható Longjing (龍井, lóngjǐng) állomása egy, a Tajvan-szerte hasonlóan kialakított kisebb forgalmú állomások közül.

Jegyvásárlásra az állomásokon felül az ún. „convenience store“-okban (FamilyMart, 7-Eleven, Hi-Life vagy OK Mart) is van lehetőség, az ott kihelyezett multifunkciós automaták segítségével, bár ezek használatához szükség van némi kínai nyelvismeretre. Ezen felül a két kiépített közlekedési kártya-rendszer közül a TRA mindkettőt elfogadja, így a Kaohsiung környékéről elindult iPass, illetve Tajvan első okoskártyája, az EasyCard is használható utazásra mindenféle megkötések nélkül.

A TRA egyes, nagyobb állomásain kétféle automatával is találkozthatunk, így a bal oldali, a Dél-Koreában, Kínában, illetve Japánban is elterjedt, ISO 7810 ID-1 formátumú, automatából vagy jegypénztárnál vásárolható menetjegy mellett a, régebbi, nyomógombos automatákat is használhatjuk a jobb oldalon látható, helyfoglalás nélküli jegyek vásárlására.

A TRA egyes, nagyobb állomásain kétféle automatával is találkozthatunk, így a bal oldali, a Dél-Koreában, Kínában, illetve Japánban is elterjedt, ISO 7810 ID-1 formátumú, automatából vagy jegypénztárnál vásárolható menetjegy mellett a, régebbi, nyomógombos automatákat is használhatjuk a jobb oldalon látható, helyfoglalás nélküli jegyek vásárlására.

A „convenience store“-os jegyek pedig látványosan különbözőek, cserébe egy csekély, 8-10 tajvani dolláros felárat igényelnek a papírral kapcsolatos költségek fedezésére.

tra_ibon_ticket.jpg

hi_life.jpg

family_mart.jpg

ok_mart.jpg

Jegyünk vagy közlekedési kártyánk manuális vagy gépi ellenőrzését követően a peronokhoz juthatunk, melyekből még a legnagyobb állomásokon is csak 2-3 került kiépítésre. Tajvanon a vasúthálózat gyűrűs kialakításának köszönhetően mindössze csak néhány fejpályaudvar található, melyek azonban inkább a kisebb forgalmú, többnyire a nagysebességű vasúthoz külön épített csatlakozó vonalak vagy a sziget belseje felé nyúló mellékvonalak végállomásaiként szolgálnak.

A motorvonatok növekvő számának, egyúttal a mozdonnyal továbbított, hagyományos személykocsikból álló szerelvények csökkenésének köszönhetően az elmúlt években jelentősen csökkent a járművek holtideje, hiszen a szerelvények mindössze csak a személyzet cseréjének illetve a szükséges ellenőrzések idejére tartózkodnak az állomásokon. A jellemzően észak – déli irányú, vagy helyi szóhasználattal élve felfelé (上回, shànghuí) vagy lefelé (下回, xiàhuí) haladó átmenő forgalom, így viszonylag egyszerű választás elé állítja az utazót amennyiben az nem járathoz kötött jeggyel szeretne utazni.

Napjainkra már Tajvanon is meglehetősen fehér hollónak számít a korábban Magyarországon is elterjedt Pragotronhoz hasonló lapozós utastájékoztató. Érdekes módon azonban éppen Taipei állomáson találkozhatunk legnagyobb számban ezekkel a Datong gyártmányú példányokkal.

Napjainkra már Tajvanon is meglehetősen fehér hollónak számít a korábban Magyarországon is elterjedt Pragotronhoz hasonló lapozós utastájékoztató. Érdekes módon azonban éppen Taipei állomáson találkozhatunk legnagyobb számban ezekkel a Datong gyártmányú példányokkal.

Az utazó több különböző járat szolgáltatásait választhatja, ám az ezek közötti, főleg menetidőben jelentkező különbségek nem mindig válnak élesen ketté. A magyar személy- és gyorsított személyvonatokhoz hasonló „Ordinary” (普快車, pǔkuài chē), „Local” (區間, qūjiān) és „Fast Local” (區間快, qūjiān kuài) vonatok közül az előbbi jelenti a leglassabb összeköttetést, azonban ezzel csak Tajvan déli részén, Fangliao (枋寮) és Taitung (台東) állomásai közt találkozhatunk.

A „Local” és „Fast Local” járatokra a jegyek 15 tajvani dollártól (NTD, kb. 130 forint), míg az „Ordinary” vonatokra 11 dollártól indulnak. Ezekre a járatokra csak az állomásokon tudunk jegyet venni, a korábban már említett nyomógombos automata segítségével, melyek jópofa, a Magyarországon sem ismeretlen Edmondson-féle kéregjegy géppel is olvasható változatát adagolják.

TRA EMU500-as sorozatú elővárosi-/ személyvonat.

TRA EMU500-as sorozatú elővárosi-/ személyvonat.

A személyvonatokat dél-koreai gyártmányú EMU500-as vagy EMU600-as sorozatú, illetve a már hazai gyártású EMU700-as vagy EMU800-as villamos motorvonatok szolgálják ki, továbbá délen, a Chaozhou (潮州) és Taitung között húzódó déli összekötő vonal (南迴線, nánhuí xiàn) valamint a mellékvonalak, így a Pingxi (平溪線), Jiji (集集線) és Neiwan (內灣線) vonalak villamosításának hiányában Nippon Sharyo gyártmányú DR1000-es, DR3000-es vagy DR3100-as sorozatú dízel motorvonatokat is megfigyelhetünk.

A villamos motorvonatok rendszerint a kocsiszekrénnyel párhuzamosan futó üléssorokkal, értelemszerűen nagyobb álló tömegek befogadására alkalmas térrel, 2 vagy 3 kocsinként tolószékkel is megközelíthető mosdóval, vizuális utastájékoztatóval rendelkeznek.

TRA EMU800-as sorozatú villamos motorvonat utastere.

TRA EMU800-as sorozatú villamos motorvonat utastere.

A mellékvonalakra telepített DR sorozatokból kétféle üléskialakítást is megfigyelhetünk. Az egyébként gyorsvonati szolgálatra tervezett DR3100-as sorozatot napjainkban személyvonatként is láthatjuk a déli összekötő vonalon, így ezen a szakaszon menetirányba állítható, 2+2 elrendezésű üléssorokkal is találkozhatunk egy-egy személyvonaton.

Nippon Sharyo gyártmányú, elsősorban személyvonati feladatokra tervezett dízel motorvonat utastere.

Nippon Sharyo gyártmányú, elsősorban személyvonati feladatokra tervezett dízel motorvonat utastere.

A fentebb is látható széria gyorsvonati változata:

DR3000 / DR3100-as sorozatú, Nippon Sharyo gyártmányú dízel motorvonat utastere.

DR3000 / DR3100-as sorozatú, Nippon Sharyo gyártmányú dízel motorvonat utastere.

A két, mozdony által továbbított járat közül a „Chu-Kuang” (莒光號) nagyjából a magyar sebesvonat megfelelője, míg az egészen a Chiang Kai-shek-i időkig visszanyúló történelemmel bíró „Fuxing” (復興號) mind sebességben, mind árazásban valahol a „Local” és a „Chu-Kuang” között helyezkedik el.

A Fuxing járatok 1966-os bevezetése óta sokat vesztettek szerepükből, így napjainkban a normál menetrend szerint csupán 2 pár ilyen vonat közlekedik Qidu (七堵) és Hualien (花蓮) valamint vasárnaponként Qidu és Changhua között. Ezen járatok hanyatlását elsősorban a növekvő járműpark következtében kialakult menetrendi sűrítések idézték elő, melynek okán szükségtelenné vált egy kvázi „harmadik személyvonat” közlekedtetése.

2016 ősze óta vasárnaponként egy retúr „Fuxing” járat teljesít szolgálatot Qidu és Changhua között. A vonalon közlekedő személyvonatokhoz képest a „Fuxing” járatok több személykocsival és menetirányba néző ülésekkel közlekednek, míg a jegyár gyakorlatilag változatlan.

2016 ősze óta vasárnaponként egy retúr „Fuxing” járat teljesít szolgálatot Qidu és Changhua között. A vonalon közlekedő személyvonatokhoz képest a „Fuxing” járatok több személykocsival és menetirányba néző ülésekkel közlekednek, míg a jegyár gyakorlatilag változatlan.

A „Fuxing” járatokban megtalálható, jellemzően világoskék festésű kocsikban a műbőr ülések és a pohártartók nyújták az egyetlen kényelmi funkciót. A kocsik végeiben ugyan találni egy-egy 110V-os hálózati aljzatot, ám ezek csupán a legritkább esetben működnek.

A „Fu-xing” járatokban fellelhető műbőr ülések a járatban megtalálható személykocsik sajátosságai.

A „Fu-xing” járatokban fellelhető műbőr ülések a járatban megtalálható személykocsik sajátosságai.

A legforgalmasabb, Taipei – Taichung – Kaohsiung között húzódó vonalon egyébként a „Chu-Kuang” sebesvonatok száma is erősen megcsappant, melyek erről a vonalról inkább a Zhunan (竹南) és Changhua (彰化) között, közvetlenül a tengerpart mellett haladó Hǎi’àn-vonalra terelődtek át.

A legnagyobb forgalmú, naponta több mint 40 retúr gyorsvonat és számos további személyvonat forgalmát bonyolító Shānxiàn-vonalon (山線) így mindössze 3 pár sebesvonat maradt meg, ám okafogyottságuk bizonyítékaként mi sem szolgál jobban, minthogy egyes gyorsított személyvonatok (區間快), melyek a hagyományos személyvonatok viteldíjaiért vehetők igénybe, gyakran gyorsabb időt futnak, mint a „Chu-Kuang” vonatok.

TRA „Chu-Kuang” (莒光號) sebesvonat.

TRA „Chu-Kuang” (莒光號) sebesvonat.

Az alábbi anomáliával egyébként Hualien és Taipei között is találkozhatunk, ahol egyes sebesvonatok biztosítanak gyorsabb és olcsóbb összeköttetést e két város között mint a hasonló útvonalon közlekedő gyorsvonatok, míg komfortfokozatbeli különbségekről, az első- és másodosztályok és a fedélzeti szolgáltatások hiánya miatt egyáltalán nem beszélhetünk.

Példa a TRA árképzésében jelentkező egyik anomáliára: Az Ershui – Taichung szakaszon közlekedő, alacsonyabb viteldíjjal igénybevehető személyvonat gyorsabban teszi meg ugyanazt a távot, mint a drágább sebesvonat.

Példa a TRA árképzésében jelentkező egyik anomáliára: Az Ershui – Taichung szakaszon közlekedő, alacsonyabb viteldíjjal igénybevehető személyvonat gyorsabban teszi meg ugyanazt a távot, mint a drágább sebesvonat.

A „Chu-Kuang” és „Fuxing” vonatok 1000-es, vagy 10100…10500-as sorozatú kocsikból állnak, melyek csupán néhány technikai paraméterben (pl. kocsiszélesség) különböznek illetve a 10400-as és 10500-as sorozatú kocsikban már távvezérlésű ajtók kaptak helyet, felváltva a korábbi manuálisan nyitható / zárható ráncajtós változatokat.

Az egyes sorozatok belső kialakítása sem tér el jelentősen, a legtöbb kocsi mellőz mindenféle extra díszítést vagy kényelmi funkciót, így a dönthető üléseken illetve a légkondicionált utastéren felül legfeljebb egy néha felbukkanó szemétszedő hölgyet kapunk extra komfortként.

TRA 40FPK11000-es sorozatú személykocsi utastere.

TRA 40FPK11000-es sorozatú személykocsi utastere.

Az elsősorban tehervonatok továbbítására kifejlesztett EMD G12 / G22-es sorozattal továbbított szerelvényekben továbbá egy generátorkocsit is találhatunk, mely többnyire inkább a kocsik hűtéséhez, semmint azok fűtéséhez használatos.

TRA 45PBK32900-as sorozatú generátorkocsi.

TRA 45PBK32900-as sorozatú generátorkocsi.

A TRA által biztosított leggyorsabb, egyben legdrágább szolgáltatást a „Tze-Chiang” gyorsvonatok jelentik, melyek közül is a „Puyuma” és „Taroko” változatok rendelkeznek a legrövidebb menetidővel. A “Tze-Chiang” gyorsvonatokat a régebbi, 1996-os gyármányú Hyundai-Rotem illetve UCW kooperációban készült E1000-es, illetve a két újabb, Hitachi és Nippon Sharyo gyármányú TEMU1000-es és TEMU2000-es sorozatú villamos motorvonatok szolgálják ki.

Fedélzeti szolgáltatásként ételt-italt árusító illetve szemétszedő személyzetet kapunk, ám a hagyományosan visszafogott japán formatervezés és belső kialakítás ezúttal sem hívogatja az utast a jármű felfedezésére. Az ülések ettől függetlenül kényelmesek, a legtöbb TRA járművel ellentétben a „Puyuma” és „Taroko” gyorsvonatokon már kis, ülésbe épített asztalt is kapunk, illetve a légrugózásnak köszönhetően a futási jellemzők is simábbak az E1000-es sorozathoz képest.

TRA TEMU1000-es sorozatú „Taroko Express” utastere.

TRA TEMU1000-es sorozatú „Taroko Express” utastere.

A TRA ezeken felül további, rendszeresen meghirdetett kiránduló vonatokkal várja az érdeklődőket, melyek keretében a vonatozáson kívül idegenvezetést, illetve étkezést is biztosít a résztvevők számára. A külön erre a célra létrehozott weboldalon havi lebontásban láthatjuk az éppen aktuális kirándulásokat, továbbá a vonatösszeállításról, menetrendről és a tervezett programokról is információhoz juthatunk. Jegyünk megvásárlásához előbb nevünk, telefonszámunk és e-mail címünkkel le kell foglalnunk azt, majd az általunk megadott állomáson kifizetni azt.

A TRA egy kirándulóvonata halad Taitung felé.

A TRA egy kirándulóvonata halad Taitung felé.

A kirándulóvonatok rendszerint érdekesebb vasúti egységeket, így étkezőkocsit illetve különleges kialakítású személykocsikat is tartalmaznak, a személyzet ezen felül kvízekkel és az út során felbukkanó épületekről, természeti képződményekről szóló érdekes háttérinformációkkal is szórakoztatja a közönséget. Ráadásul egy-egy ilyen kirándulóvonat különleges menetrenddel közlekedik, gyakran a nagyobb megállókon is áthalad, mely esetben így egy ilyen járat A-ból B-be való eljutáshoz is kedvezőbb lehet.

Példának okáért egy alkalommal Taichungból szerettem volna eljutni Taipeibe majd vissza, mely gyorsvonattal összesen mintegy 5 órába és 750 dollárba került volna. Utazásom napjára sikerült jegyet szerezem egy azonos viszonylaton közlekedő kirándulóvonatra, mellyel mintegy 100 dollárral olcsóbban, mindössze három órás retúr menetidővel sikerült megtennem a távot.

TRA 35DC10500-as sorozatú személykocsi utastere.

TRA 35DC10500-as sorozatú személykocsi utastere.

Másik, a környező országokban már nem túl gyakori látvány a postavonat, melyen általában nehezebb csomagokat, robógokat, kerékpárokat szállíttathatnak az utasok. Tajvanon minden lakosra durván egy egész robogó jut, így a TRA kiválóan felismerte az ebben rejlő gazdasági potenciált, lehetővé téve így, hogy a robogótulajdonosoknak még az utazás során sem kell lemondaniuk járművükről.

Feladást követően a robogót, vagy egyéb érzékeny árut kartonlapokkal borítják be, majd a rendeltetési helynek megfelelő kocsiba tolják. A szállítmány megérkezését követően a tulajdonos vagy a címzett a célállomás, egy erre rendszeresített parkolójából veheti át gépállatát.

A TRA munkatársai pakolják vonatra az utasok által feladott robogókat Hsinchu állomáson.

A TRA munkatársai pakolják vonatra az utasok által feladott robogókat Hsinchu állomáson.

A szállításhoz igénybevett 45MBK80000-es sorozatú kocsi pedig az alábbiképpen néz ki:

TRA 45MBK80000-es sorozatú postakocsi.

TRA 45MBK80000-es sorozatú postakocsi.

A TRA részleg végére még egy személyes tapasztalat: Az automatáknál csak akkor tudunk jegyet venni, ha az utazásunk teljes viszonylatára van szabad szék. Ezzel nem is lenne akkora gond, de a rendszer erre csak az utolsó lépésben hívja fel a figyelmet, miután minden paramétert (indulás napja, viszonylat, járat stb.) kiválasztottunk, majd a sikertelen helyfoglalási kísérletet követően a főmenübe kerülünk vissza.

Véleményem szerint ez sokkal jobban nézne ki úgy, hogy rögtön a járat kiválasztását követően kapunk egy figyelmeztető üzenetet, hogy ne is próbálkozzunk illetve ezt követne a kezdőoldalra, hanem az általunk korábban beállított járatok oldalára kerüljünk vissza. Helyfoglalás nélküli jegyet így csak a jegykiadó pultnál vagy a nyomógombos, inkább személyvonatokra való jegyváltáshoz igénybevett automatánál válthatunk.

A korábban már említett Longjing megálló váróterme, jegypénztárral és nyomógombos automatával.

A korábban már említett Longjing megálló váróterme, jegypénztárral és nyomógombos automatával.

A tajvani nagysebességű vasút jelenleg egyetlen vonalból áll, mely a Taipei (Nangang) – Taichung – Kaohsiung (Xinzuoying) vonalon húzódik, mentesítve így a TRA vonalait illetve alternatívát kínálva a nagyobb távolságra utazóknak.

A THSR állomásainak, járműveinek kialakítása szinte teljes egészében a japán mintát követi, így az állomásokon éttermeket, kávézókat, helyenként még muszlim utasok számára fenntartott imádkozószobát és ingyenes WiFi-t találhatunk. Jegyváltáshoz a hagyományos jegykiadó ablakokon felül számos automata, illetve netes jegyvásárlási lehetőség is a rendelkezésünkre áll.

A THSR hagyományos, papíralapú menetjegye.

A THSR hagyományos, papíralapú menetjegye.

Internetes jegyvásárláshoz elegendő csupán a THSR erre a célra rendszeresített alkalmazását letöltenünk, mellyel járatokat kereshetünk, ülőhelyet foglalhatunk, kifizethetjük a jegyeinket illetve a jegyhez tartozó QR-kóddal az állomás területére is be- és kiléphetünk.

Ez utóbbi szinte teljesen megegyezik a légitársaságoknál is terjedő mobil check-inhez, így ehhez csupán a telefonunk kijelzőjén megjelenő QR-kódot kell a jegyellenőrző kapu szenzorához érintenünk. Ez utóbbi művelet teljesen zökkenőmentes, alig észrevehetően tart tovább mint bármely más RFID kártya érvényesítése illetve a kód leolvasását repedezett képernyő sem zavarja.

A THSR mobil alkalmazásával megváltott menetjegy és annak részletei.

A THSR mobil alkalmazásával megváltott menetjegy és annak részletei.

A THSR megnyitása óta a hálózat csekély mértékben, mindössze 2016 nyarán bővült a Taipei – Nangang 3,27km-es szakasz átadásával, ám időközben, 2015 decemberében három további állomás (Miaoli, Changhua és Yunlin) is megnyitotta kapuit az érdeklődők előtt. Ezek közül a legtöbb, a vonalvezetés sajátosságai miatt, rendkívül félreeső, a belvárostól akár több kilométerre is elhelyezkedő állomás, melyhez (még) nem építették ki a megfelelő csatlakozási lehetőségeket, így ezek utasforgalma meglehetősen alacsony.

A tajvani nagysebességű vasút egyik legújabb, 2015. december 1-jén átadott állomása Changhuában.

A tajvani nagysebességű vasút egyik legújabb, 2015. december 1-jén átadott állomása Changhuában.

A THSR járatok árazása, a TRA járatokhoz hasonlóan, kizárólag viszonylatfüggő, így nincs árbeli különbség a Taipei és Zuoying között minden állomást érintő, illetve a csak a néhány helyen megálló járatok közt. A TRA-val ellentétben viszont a THSR első osztályú helyeket is kínál, melyek azonban nem feltétlenül érik meg az árukat, extra kényelmet talán csak a valamivel nagyobb lábtér illetve az utastérben tartózkodó emberek mennyisége jelenthet.

Lényegi különbség jelentkezik a TRA és a THSR között helyfoglalási rendszerben is, hiszen míg a TRA járatain minden helyre adhatnak helyjegyet (így a helyjegy nélkül ülést foglaló utasokat az adott esetben később felszálló, helyjeggyel rendelkező utastársak valószínűleg el fogják hajtani), addig a THSR járatain három-négy kocsi kizárólag a helyjegyet nem váltott utasoknak van fenntartva. A helyjegy nélküli utazás azonban így is inkább csak sürgősségi megoldás, ha tehetjük mindenképpen foglaljunk helyet, hiszen ez pénzben is csak pár tíz dolláros eltérést jelent.

A bejegyzés trackback címe:

https://densha.blog.hu/api/trackback/id/tr2714384744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása