Japán, tajvani, kínai és egyéb ázsiai vasutak minden mennyiségben!

densha.blog - Vasúton Ázsiában

Kína vasúti történelme a Qing-dinasztiától a Népköztársaság megalapításáig

2025. október 28. - seigyo_zoufukuki

Viszonylag sok szabadidőmet, pénzemet és energiámat fordítottam arra, hogy a Tajvanon rendelkezésre álló nyomtatott médiumokból rövidebb, emészthetőbb, de főleg magyar nyelvű összefoglalókat készítsek Kína vasúthálózatának fejlődéséről, az országra gyakorolt hatásáról. Ezek olyan témák, melyek a 400000000 kilométernyi nagysebességű vasúthálózat, a fénysebességű maglev kísérletek, nyomtávváltós teher-motorvonatok és társaik közt ritkán bukkannak felszínre, hiszen ezek Kína azon éveiből származnak, melyről a jelenlegi vezetésnek „nehéz beszélnie”, mondván, a vasút fejlődéséért elsősorban külföldi szereplőknek, Japánnak, az európai országoknak köszönhető, nincs benne semmi hazafias dicsőség.

Zhu De és Mao Zedong portréjaival ékesített China Railways JF1-1191 (bal) és JF1-304 (jobb) jelű gőzmozdonyok a pekingi Kínai Vasúti Múzeumban.

Zhu De és Mao Zedong portréjaival ékesített China Railways JF1-1191 (bal) és JF1-304 (jobb) jelű gőzmozdonyok a pekingi Kínai Vasúti Múzeumban.

A Kínai Köztársaság maradványai ma Tajvanon találhatóak meg, ennél fogva itt relatíve sok könyvet, újságot megtaláltam annak szebb éveiből, a Népköztársaság megalapítását követően viszont értelemszerűen nehézkessé vált a Kínával kapcsolatos irodalom beszerzése Tajvanról, amit pedig kínai útjaim során találtam, az is eléggé herélt, felületes infó. Éppen ezért a kínai vasút történelmével kapcsolatos bemutató határozatlan ideig szünetel, amíg rá nem bukkanok további, használható forrásokra, addig ajánlom a sorozat eddigi darabjait:

1. rész: A Qing-dinasztia végnapjaitól a Kínai Köztársaság megalapításáig (1876 - 1911)

2. rész: Kína mindenkiért, mindenki Kínáért (1911 - 1923)

3. rész: Mandzsúria vasútjain (1923 - 1934)

4. rész: Az „elfeledett” bábállamok (1934 - 1943)

5. rész: A második világháború után (1943 - 1949)

Az eddigi részek tehát látványosan csak a Népköztársaságot megelőző időszakot fedik le, ekkor a kínaiak gyakran inkább csak asszisztáltak a vasútépítéshez és fenntartáshoz. A valódi „kínai” vasutak története a külföldiekkel kötött, kínai szemszögből gyakran egyoldalúnak vagy kikényszerítettnek vélt szerződések felmondásával, semmissé nyilvánításával, e hatalmak purgálásával, jelentős szovjet segítséggel folytatódott.

A bejegyzés trackback címe:

https://densha.blog.hu/api/trackback/id/tr9818980921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása